tirsdag den 26. februar 2013

Nougat lagkage med hindbærskum

 
Nougatcreme, chokolade, appelsinsaft, Ferreo Rocher, hindbærskum, blåbær og sukkerristede mandler kan vist få tænderne til at løbe i vand på de fleste, og jeg overvejer da også kraftigt om jeg skal gentage succesen og lave denne über lækre lagkage til Karlas 2 års fødselsdag i næste uge...
 
Nougat lagkage med hindbærskum (til 8-10 personer)
 
3 chokoladelagkagebunde (færdigkøbte)
Saften af 2 appelsiner
1 liter piskefløde
200 g nougat
300 g frosne hindbær
½-1 dl flormelis
1 stang vanilje (både kornene og den tomme stang)
8 kugler Ferrero Rocher (knuste)
1 stor bakke friske blåbær (gem nogle til pynt)
1 bakke friske hindbær (til pynt)
1 dl mandler
2 ss sukker


Nougat/Ferreo Rocher creme:
Smelt nougaten over vandbad og afkøl den let. Pisk 5 dl piskefløde og vend nougaten heri. Vend forsigtigt de knuste Ferrero Rocher kugler heri.
 
Hindbærskum:
Varm hindbærene i en lille gryde med 1 ss vand, flormelis og den flækkede tomme (kornene skal bruges senere) vaniljestang. Koges i ca 3-5 minutter og smages til. Afkøl hindbærpuréen og pres den evt. gennem en finmasket si. Pisk resten af piskefløden med vaniljekornene. Tilsæt hindbærpuréen og pisk færdig til det er en let stiv hindbærskum. Den skal kunne sprøjtes ud som pynt på lagkagen.
 
Hak mandlerne og rist dem på en pande med sukkeret til de er gyldne. Afkøl mandlerne.
 
Dryp halvdelen af appelsinsaften over den ene lagkagebund. Fordel nougatcremen på lagkagebunden og drys med halvdelen af blåbærene (huske at gemme nogle til pynt) og læg den næste bund oven på. Pres bunden let ned, så lagkagen bliver lagt godt sammen. Gentag samme procedure, og læg den sidste bund herover og pres forsigtigt. Fyld hindbærskummet i en sprøjtepose og sprøjt små rosetter ud over hele lagkagen. Pynt med friske hindbær og blåbær og drys med de sukkerristede mandler.

Opskriften er fundet hos http://www.matildenspitze.com/2012/01/lyserd-tselagkage-ogsa-lidt-for-mnd.html

39 kommentarer:

  1. Hold nu op den ser lækker ud!
    Tak for opskrift:)

    Er du forresten på Instagram?

    SvarSlet
    Svar
    1. Er nok den eneste i hele Købenavnsområdet uden en smartphone, så jeg er endnu ikke på Instagram...

      Slet
  2. Ahrmen altså hvor ser den lækker ud!!!
    Er den bøvlet??

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig nem at gå til Libbie. Det eneste er at det tager lidt tid for hindbærene at afkøle hvis du har valgt den frosne variant;)

      Slet
    2. Overhovedet ikke :) Jeg syntes faktisk den var ret nem i forhold til at den så lidt svær ud - jeg har derfor også forenklet/simplificeret opskriften, så den er lettere at gå til...

      Slet
  3. Åhhh hvor ser den lækker ud!! Den må pin'es når jeg kommer hjem til min computer. :-)

    SvarSlet
  4. HVor sjovt, jeg har lige lavet selv samme lagkage her i weekenden. Fandt du også opskriften hos http://www.matildenspitze.com/ ? Og kan forresten kun anbefale alle at lave den, den smager så sindsygt godt og der er en perfekt balance mellem det søde og det sure :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den nemlig SÅ lækker:) (har nu tilføjet linket i indlægget)

      Slet
  5. Ser og lyder rigtig lækker. Mange tak for opskriften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, og god fornøjelse hvis du giver dig i kast med den :)

      Slet
  6. uhmmm siger jeg bare.... dén ligner noget jeg VIRKELIG har lyst til at prøve!!

    SvarSlet
    Svar
    1. - og du vil ikke fortryde det, den er GO!!

      Slet
  7. hold da op den ser god ud! Og fedt, at man bare skal bruge færdiglavede bunde - den er ikke altid tiden er til at det skal være 100% hjemmebagt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke, det var faktisk også det der fængede mig... Det må godt være lidt nemt en gang i mellen. Kh Anita

      Slet
  8. Uhm, hvor lyder den bare fantastisk! Jeg har fluks lavet et bogmærke, så jeg kan finde tilbage hertil, når fødselsdagene i familien nærmer sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en god idé, det vil familien helt sikkert sætte pris på :)

      Slet
  9. For pokker, hvor er den kage flot, og hvor ser den bare lækker ud! Tusind tak fordi du lige gjorde mig opmærksom på den, det er da klart den jeg skal lave til fødselsdagen på søndag :) KH. Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg da glad for at høre, så må du endelig fortælle hvordan det går (og skriv endelig hvis du har spørgsmål). Kunne også tænke mig opskriften på din tiramisu lagkage :)

      Slet
  10. Ooooh lovely!!! I´d totally have a slice or two right now ;) xo

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks for visiting :) It's very easy, if you want to I'll email you the recipe in English...

      Slet
  11. Svar
    1. Ja ikke :) Er da helt vild med de fine lysestager på din blog.

      Slet
    2. Tak, er selv blevet ektra glad for dem efter de blev malet og mange tak for besöget :-)

      Slet
  12. ej hold op -- Den kage ser for lækker ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og tak fordi du kiggede forbi :) Er da også blevet kål-inspireret efter besøget på din lækre blog; er vild med stemningen og de flotte fotos.

      Slet
  13. Spændende blog. Glæder mig til at følge med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, dejligt du vil følge med, og et stort varmt velkommen til dig :) Har også lige været forbi din fine blog, flotte ting du laver.

      Slet
  14. Uhm Anita! Åhhhh elsker FR, og det er så lang tid siden jeg har hapset sådan en fryd! Den ser fuldstændig fantastisk ud, sikke en fest kage og tusind tak for at dele opskriften videre! Ha en super dejlig aften!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Elsker også bare FR, manden måtte gemme resten for ellers ville de være forsvundet lige pludseligt :) Tror alstå også det er min mest vellykkede lagkage til dato...

      Slet
  15. Ja nemlig... :) Den må snart laves igen...

    SvarSlet
  16. Hold da op. Den ser lækker ud. Er det sådan noget du byder på til kaffen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha Signe, måske ikke lige på en hverdag, men byder da gerne på kaffe en dag :)

      Slet
  17. Den ser super lækker ud! Hvor lang tid tager det, at lave den? :)

    SvarSlet

Tusind tak fordi du kiggede forbi, og giver dig tid til at kommentere på mit indlæg. Det betyder meget for mig - og gør mig så glad.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.